Prodeje aut klesají, ale motorky mají žně

Září 12, 2021 Od autoakcecz Off

Koronavirová pandemie se na českém trhu jednostopých vozidel, tedy těch motorových, ale i nemotorových (šlapacích) projevila opačným efektem než u automobilů. Od začátku pandemie došlo k až nečekanému nárůstu prodejů a tyto „žně“ pokračují až do současnosti.

Počínaje loňským květnem (dopad pandemie sice nastal v půlce března, ale nějaký čas byly uzavřeny prodejny a hledaly se možnosti „alternativních“ prodejů) se u nás s prodejem motocyklů doslova roztrhnul pytel. Zpočátku byly zaznamenávány registrace i nad hranící tří tisíc motorek za měsíc.

To znamená, že přes problémy s pandemií byly v loňském roce zaznamenány nejlepší prodeje za posledních 12 let a za letošních prvních osm měsíců je zatím situace také příznivá. Nelze dokonce vyloučit, že by prodeje byly letos ještě lepší než loni, kdy bylo po osmi měsících registrováno 16 508 strojů, a letos dokonce o téměř tisíc víc – 17 435.

Český motocyklový trh si postupně zvykal na vyšší, často i rekordní prodeje, ale v posledních dvou měsících jsou sice prodeje stále slušné, ale už se zřejmě začíná projevovat určité ochlazování zájmu zákazníků. Je otázkou, zdali to nesignalizuje určité nasycení trhu. Ti, kteří si chtěli udělat koupí nového vysněného motocyklu radost, si ji už udělali a těch, kteří s nákupem snad ještě vyčkávají už asi nebude tolik. Uvidíme, ale posledních sedmnáct měsíců se prodejům motocyklů velmi dařilo.

Potvrzují to statistické údaje SDA, podle kterých bylo za uplynulé čtyři letošní měsíce registrováno – 3 219 motocyklů v květnu, 3 278 v červnu, ale 2 396 za červenec a 2 348 za srpen. Jsou to stále výborné výsledky, ale v posledních dvou měsících už nižší než loni za stejné období (červenec 2020 to bylo 2 589 motocyklů a za srpen – 2 629). I tak zaznamenají prodeje motocyklů letos opět velmi slušný rok.

Motocyklovou ligu stále a neotřesitelně vede u nás, stejně jako i mnoha jiných zemích světa značka Honda, která letos registrovala v Česku už 3 382 motocyklů, což je mimochodem historicky nejlepší výsledek po prvních osmi měsících. Druhá je Yamaha s 1 464 stroji, třetí značkou je CF Moto – 1 240 kusů, na čtvrtém místě je letos BMW s 940 kusy, páté Piaggio – 903 kusů a šesté KTM – 825 kusů, a ze známých značek stojí za připomenutí deváté místo Kawasaki – 521, čtrnáctý je Harley-Davidson – 295, patnáctá Jawa – 291, až osmnácté místo připadá na Suzuki – 283. Za zmínku také stojí, že své stroje nabízí na českém trhu aktuálně celkem neuvěřitelných 153 značek!!!

Zajímavé jsou i podíly jednotlivých objemových tříd. Největší podíl připadá dost logicky na třídu do 125 cm3 (30,47 %), druhou neprodávanější třídou jsou dlouhodobě nejsilnější stroje, nad 800 cm3 (18,47 %). Dříve tak oblíbená kategorie do 50 cm3 je v současné době na okraji zájmu s podílem pouhých 1,65 %.

Škoda, že radost z úspěšných prodejů motorek kazí mnoho dopravních nehod motorkářů, a zejména těch s pro ně fatálními následky. Meziročně bohužel vzrostl počet usmrcených řidičů motocyklů o 14 % a o 100 % víc zemřelo spolujezdců. Zde se bohužel nabízí nepříjemná otázka, zdali nebyl příčinou většího množství letošních tragédií motorkářů právě zvýšený prodej rychlých strojů a přeceňování schopností jejich nových uživatelů.